A apărut un studiu comandat de CNAIR, companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor condus de băcăuanul Lucian Șova, ce ne zice că A8 e o porcărie. Cred că este tocmai cel pe care îl vântură Dragoș Benea de mai mult timp.
Despre studiu găsiți mai multe aici iar despre istoricul și sumele cheltuite pentru A8 scrie aici.
Aruncat în piață ca un argument pentru A13 (autostrada Bacău-Brașov) studiul nu face altceva decât să „frâneze” și mai mult „autostrăzile” Moldovei.
Dacă te uiți pe cifrele studiului te întrebi de ce dracu vrea toată lumea autostrăzi, că n-avem nevoie. Pentru 3 mașini mai bine facem o uliță.
Când s-a întocmit master-planul general de transport, ăla aprobat de câțiva ani și agreat inclusiv de UE, cineva a mințit. În baza asta singura autostradă prinsă în rețeaua centrala TEN-T (Core) este A8. Și mă gândesc că s-au făcut ceva calcule și atunci.
În plus s-a băgat și o căruță de bani în studii de fezabilitate. Inclusiv în mandatul de ministru al lui Șova au fost alocați bani pentru asta.
Pe de altă parte, comisarul european Corina Creţu a declarat în repetate rânduri că România poate primi finanţare europeană pentru Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni.
Se pare că nici Corina Crețu n-are informațiile corecte.
De asemenea, Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor a aprobat marţi proiectul pentru realizarea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, fondurile europene nerambursabile fiind menţionate ca posibilă sursă de finanţare.
Și ăștia-s alți proști.
Ministrul Lucian Șova a susținut în repetate rânduri că soluția pentru A8 e parteneriatul public-privat refuzând cu obstinență ajutorul propus de Corina Crețu.
Nu pricep cum aduce Șova „privații” în acest megaproiect dacă iese așa de slab la indicatori precum traficul, rentabilitatea sau costurile.
Dacă e așa de ochioasă autostrada Bacău-Brașov (A13) de ce nu o face pe asta în parteneriat public privat?
Cred că Lucian Șova ne este dator cu niște explicații.
De exemplu ar putea explica de ce a fost nevoie de un nou studiu, că doar n-or fi crescut Carpații.
Ar mai putea să ne explice de ce tot ne roagă Corina Crețu cu bani nerambursabili și noi refuzăm.
Și cel mai important de înțeles ar fi cum finanțăm A13 din fonduri europene dacă acestă variantă de traversare a Carpaților Orientali nu apare în rețeaua centrala TEN-T (Core).
- Pe Bena l-am pus între paranteze pentru că, deși raportul pare scris la dictarea senatorului băcăuan, el n-apare nicăieri cu vreo declarație.