anaf”Ca să plătim mai puțin la stat.”

De câte ori nu ați auzit acestă expresie-explicație rostită de diverși angajatori și, mai ciudat, de angajați, ca să justifice salariul oficial stabilit la minimum permis de lege?

Știm cu toții că ”restul” se încasează sub alte diverse forme: ”pe firmă”, ”drepturi de autor”, alte avantaje (mașină, telefon etc.) sau, pur și simplu, la negru.

Dacă în primele variante nu prea are nimeni ce zice, sau face, fiind o formă de luptă legală cu fiscalitate exagerată a muncii, ultima formă de plată complementară, cea la negru, este absolut ilegală.

În România există deja o tradiție a salariilor ”gri” sau ”compuse” (minimul legal + negociatul ”la negru”), optimizate fiscal. Asta și pentru că inspectorii de muncă nu prea aveau cum demonstra ”negocierea” dintre angajat și angajator.

Numai că s-au prins unii de pe la ANAF. Au făcut o încercare pe la Ploiești și Brașov. Au văzut că merge și acum o extind. Așa că, ferea!

Proiectul pilot vizând salariile subdeclarate a fost extins la nivel național, începând cu luna februarie 2015.

În acest sens, au fost selectați pentru inspecție fiscală contribuabili cu risc fiscal privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii și/sau de natura salarială, având ca obiectiv verificarea impozitului pe veniturile din salarii și a contribuțiilor sociale obligatorii.

Se estimează ca pentru anul 2015 să fie efectuate verificări în cadrul acestui proiect la un număr de peste 1000 contribuabili.

La selectarea contribuabililor se va avea în vedere un set complex de criterii de risc, dintre care exemplificăm:

–     înregistrarea de salarii subdeclarate față de media pe ramură,

–     numărul mediu de salariați conform bilanțului,

–     cheltuiala medie cu salariile,

–     ponderea cheltuielilor de personal în cifra de afaceri,

–     ponderea cheltuielilor de personal în cheltuieli de exploatare,

–     sume datorate acționarilor/asociaților,

–     numărul mediu de asigurați,

–     ponderea numărului de angajați cu timp parțial de muncă în total număr angajați,

–     număr de angajați cu salariu minim pe economie,

–     codul CAEN.

Ce s-a întâmplat la Brașov și Ploiești, date oficiale:

Începând cu data de 1 iulie 2014, s-a lansat programul de inspecţii fiscale pentru 500 de contribuabilii selectaţi în pilot vizând reducerea salariilor subdeclarate la contribuabilii mijlocii din regiunile Braşov şi Ploieşti. (276 de contribuabili din aria de competenţã a D.G.R.F.P. Ploieşti si 224 de contribuabili din aria de competenţã a D.G.R.F.P. Braşov)- vezi comunicat ANAF din 23.04.2014.

Astfel, organele fiscale teritoriale au finalizat, pânã la data de 31.01.2015, un numãr de 489 inspecţii fiscale pe contribuţii sociale şi impozit pe venituri de naturã salarialã la contribuabilii selectaţi în cadrul proiectului pilot, în urma cãrora s-au stabilit obligaţii fiscale suplimentare (impozit pe venit, contribuţii sociale şi accesorii aferente) în sumã totalã de peste 143 milioane de lei, s-au aplicat amenzi în sumã de cca 340.000 lei, au fost înaintate organelor de urmãrire şi cercetare penalã sesizãri penale pentru un prejudiciu în valoare de aproape 20 milioane de lei şi s-au instituit mãsuri asiguratorii în sumã totalã de peste 45 milioane de lei.