Aurelian Marin, noul președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) s-a întâlnit, ieri, cu reprezentanții agențiilor de turism din județele Bacău, Neamț și Vaslui.
Evenimentul, la care au participat și Alexandru Victor Nănescu, prim-vicepreședintele filialei Nord-Est a ANAT, și Liviu Moraru, secretarul general al Asociației, a avut loc în Bacău, la hotelul Decebal.
Anterior șefii ANAT au susținut o conferință de presă. Interesantă zic eu. S-o fi aflat omul la început pe funcție și a mai dat din casă.
Iată câteva ideii, pe care le-am reținut:
- Promovarea locațiilor turistice românești (nu doar cele din zona de NE) în exterior este aproape de zero. Statul nu se implică decât la nivel declarativ.
- Din urmă vine o generație de patroni firme de profil și agenți de turism extrem de bună, de agresivă, de inovativă.
- „N-am auzit niciun străin care a ajuns în România să se fi plâns de ceva sau să nu-i fi plăcut. Problema este cum îi convingem să vină.”
- Dacă la calitatea serviciilor turistice sau prețuri începem să stăm bine, infrastructura rutieră și aeroportuară din Moldova este praf. Legătura cu Europa este greoaie și scumpă.
- A crescut numărul turiștilor cu ochii oblici care vizitează județele Moldovei.
- Doar că turiștii asiatici preferă să intre în România prin Chișinău. Adică vin cu avionul pe aeroportul din capitala Republicii Moldova și abia apoi fac turism în județele estice ale României.
- Operatorii locali de turism au o grămadă de neclarități în ceea ce privește o serie de teme de interes pentru această industrie, de rezolvare a problemelor ei, cu destule provocări și neclarități în interpretarea și aplicarea lor (provocate de Codul Fiscal, de TVA, de Polița de insolvență etc.).
- La acestă dată agențiile de turism băcăuane supraviețuiesc din banii băcăuanilor care vor să-și petreacă vacanțele în altă parte. Turiștii străini care caută Bacăul sau zona Moldovei sunt încă prea puțini. Însă, raportul ar trebui să se echilibreze. Deocamdată, profitabil este așa-numitul turism de bisnis.