Privatizăm CFR Marfă. Sau nu-l privatizăm. Depinde. Dar locomotivele şi vagoanele merg în continuare pe nişte şine, de oţel, care se dilată vara şi se contractă iarna.
Se vând cumva şinele, macazurile, semafoarele, barierele? Dacă nu se vând poate întreabă vreun deştept ale cui sunt şi pe câţi bani să pui vagonul pe ele? Că tot pe acolo merg şi vagoanele de călători şi vagoanele armatei.
Câţi bani plăteşte Gruia Stoica statului (pentru că sunt ale statului încă) pentru că-şi plimbă vagoanele GFR pe ele? Cât va plăti dacă va cumpăra şi CFR?
Ăia de la Bumbeşti-Livezeni, de le zicea brigadieri în filmele proletcultiste şi „săracii de ei”, cum îi numea bunicul meu când povestea despre ei, au făcut nişte tuneluri, nişte viaducte. Cât valorează ele acum?
Cine-l mai plăteşte pe acarul Păun?
Nu cumva abia aici este golănia?
Aşa poate da Gruia Stoica (sau oricare altul) saci de bani pentru fierul vechi de la CFR Marfă, dacă el îşi scoate banii în doi-trei ani la chiria pe calea rulantă. Eu sunt curios care sunt preţurile practicate, comparativ cu Franţa sau Germania, dacă sunt aceleaşi preţuri pentru toţi operatorii etc.
Este ca redevenţa la zăcămintele de petrol, gaze sau aur, doar că au o componentă economică mult mai acută.
Un coleg mă întreabă de ce nu mă documentez pe gugle? Să aflu măcar a cui sunt şi ce statut au. Nu vreau. Vreau să iasă un oficial şi să explice.